|
april 19, 2024 5:15 am


background_grijs_1563x383

Dagboek RNI 3
dagboek_RNI_1587x344_05

06-01-1970
De Mebo II ligt in tegen stelling tot wat Bollier had verteld begin december nog steeds in de haven van Slikkenveer.
 Problemen met de opbouw en het daaraan verbonden kostenplaatje.


13-01-1970 
Toen op het laatste moment bleek dat de financien onvoldoende waren om het schip aftewerken.  
Bollier  nam contact op met de directie van Veronica voor een overeenkomst zo zou Veronica de werfkosten betalen.

In ruil voor een schriftelijk contract waarin staat dat RNI geen Nederlandse programma’s zou verzorgen en tevens dat RNI. De programma’s zou stoppen indien de Nederlandse regering daar om vroeg of moeilijk ging doen in de toekomst.


20-01-1970
Nog steeds is het windstil op de 186 meter en dat wakkert de geruchten aan in de pers.

oprichters rni
MEBO_II_dagboek

23-01-1970
Het 600 ton wegende schip de Mebo II verlaat Slikkerveer richting internationale wateren.
Dat doen ze via Rotterdam waar 2 Douane ambtenaren het schip controleren om te kijken of er geen bedrijfsklare zenders aamn boord zijn.

Na deze controle vervolgd het zijn weg richting internationale wateren en zal gaan liggen ter hoogte van Noordwijk


23-01-1970
In de vroege ochtend werd een eerste test uitgevoerd via de kleine 10 kw zender.

In de 2de binnen haven van Scheveningen meert de Mebo I af en zal gaan dienst doen als tender,  In eerste instantie was het de bedoeling dat de Mebo I ging fungeren Als zendschip maar daar was deze noordse fjort niet voor gebouwd. 


Nadat s’ochtends een eerste test werd gehouden werd s’avonds de fm zender aangezet op de 102 mhz. Voor het eerst hoort men een dj met name de Duitser Horst Rainer en die vertelde aan de luisteraars dat er spoedig ook uitzendingen zouden volgen op de midden en Korte golf.

De kwaliteit van deze eerste test kon beter.

Scroll to Top